Sympati Vs Empati

En kritik på immigration og masseskyderier i USA

Her er en lille erkendelse: jeg ELSKER DC Comics. Jeg voksede op med at læse historier om Superman, Batman, Wonder Woman, Martian Manhunter og Justice League Dark. Jeg vile se Snurre Snups Søndagsklub alene for at se Batman: The Animated Series, og når det sluttede skiftede jeg kanal. Jeg plejede at have lange diskussioner om hvilken Robin der var den bedste (newsflash, det var Tim Drake, fordi det siger jeg). Men én karakter har altid været min favorit DC superhelt, og det var “The Last Son of Krypton”, “The Big, Blue Boy scout”, “The Man of Steel” – Superman. Jeg har altid elsket ham for at være den perfekte superhelt, og forfatterne fandt hurtigt ud af, at for at gøre en usårlig superhelt interessant, skal han have en psykisk eller sociologisk fjende. Lex Luthor kan ikke tæve Superman i en slåskamp, men han kan repræsentere en sociologisk konflikt. Det er dét der gør Superman interessant – hvad vil han stille op mod politikere der ikke vil have ham eller byer der frygter ham? Hvordan kan han balancere et liv som menneske med et liv som superhelt? Han skal ikke have en fjende han kan SLÅS med (lær af dine fejl, 2017s Justice League film -,-), han skal have en repræsentation der er i konflikt med andres. Det er DERFOR jeg freaking ELSKER Superman 😀 <333

Så i år fik vi “Brightburn“, en R-rated superhelte gyserfilm instrueret af David Yarovesky. På overfladen stiller filmen spørgsmålet “hvis vis superman var ond?” hvilket ikke er nyt for Superman i tegneserierne. faktisk er nok den bedste Superman tegneserie nogensinde skrevet “Superman: Red Son”, der omhandler hvad der ville ske hvis han var landet i Soviet Unionen i stedet for Kansas. Han har også været en verdensdiktator i “Injustice: Gods Among Us” (undskyld jeg lige nørder lidt, men jeg kommer til en pointe). Så idéen om en morderisk Superman var fin nok i min bog. Så jeg så filmen, og kan konkludere: til trods for at filmen har en morderisk úbermensch, så er han ikke udgangspunktet or kritik. Hvad filmen i virkeligheden kritiserer er:

1. Immigration i USA

Superman var den første populære superhelt verden stiftede bekendtskab med. Karakteren havde debut i 1938 og har været faderfiguren superheltes eksistens i dag, både hos DC og Marvel samt andre. Karakteren blev skabt af canadiske Joe Shuster og amerikanske Jerry Siegel – som begge var jøder. Hvorfor bringer jeg det op? Fordi Superman, en karakter der ankommer til Smallville, Kansas og er med til at gøre USA til et bedre sted, især grundet hans jødiske skabere hvor den ene var canadier, har i flere årtier været et symbol på amerikansk immigration: idéen om at alle er velkomne i USA så længe de har et godt hjerte og vil være med til at gøre landet stærkere og bedre… “Brightburn” derimod skildrer karakteren som værende morderisk fra det øjeblik han træder ud af hans rumskib. Så hvis du vender Superman-karakteren på hovedet som filmen gør, så er “Brightburn” en KRITIK på immigration – alle udefrakommende vil dig intet godt, vil ødelægge din tilgang til livet og i sidste ende slå dig ihjel… Er det nu også et godt budskab at sende ud? o_O

2. Håndtering af masseskyderier i USA

Når alt kommer til alt handler filmen på mange punkter om et mentalt ustabilt barn med evnerne til at skade og endda dræbe andre mennesker, der vokser op i en omgivelse hvor hverken hans forældre, skolen eller samfundet kan hjælpe ham eller viser yderligere interesse i at hjælpe ham, hvilket fører til at karakteren bruger hans evner til massemord. Lad os være ærlige her: du kan skifte hans kræfter ud med maskingevær, og lige pludselig har du en kritik af amerikanernes våbenlov og deres mangel på investering unges psyke. En god sammenligning er Lynne Ramsay’s film “We Need to Talk About Kevin” fra 2011 der netop omhandler et sociopatisk barn hvis forældrene ikke kan kontrollere og til sidst laver massiv skade på hans omgivelser. En klar anbefaling fra mig.

Jeg vil egentlig ikke opnå noget med det her indlæg. Jeg syntes bare det var interessante eftertanker. Jeg har ikke rigtig opserveret andre anmeldere der har kommenteret på de her temaer, så nu deler jeg dem med jer.

En hurtig anmeldelse i sig selv: interessant koncept der ikke bliver udnyttet rigtigt. Flot lavet for det lave budget den er produceret for.

3/6 stjerner fra mig. Og nu må I have mig undskyldt: jeg skal se 1978′ Superman: The Movie